Warsztaty

Ceramiczne

Jestem praktykiem, od lat tworzę przedmioty przeznaczone do sprzedaży i dzięki tysiącom wytoczonych naczyń wiem jak zoptymalizować pracę z gliną. Z radością podzielę się z Tobą
całą swoją wiedzą!

oferta stacjonarna

Warsztat „mój pierwszy kubek”
(8h – 2 spotkania po 4h)


 >>> Karnet w cenie 500 zł >>> grupa 3 osobowa

W trakcie warsztatów każdy uczestnik powinien wykonać przynajmniej trzy naczynia, które następnie zostaną wypalone i poszkliwione przez uczestnika z użyciem trzech różnych metod nakładania szkliwa.
Warsztat obejmuje: 
– podstawowe zasady pracy z gliną
– technika lepienia z płata i technika budowania z wałeczków, oraz wyciskania z kuli
– wprowadzenie do sposobów kontrolowania wilgotności (sztywności) materiału
– metody budowania form z użyciem „szlamu”
– sposoby nakładania faktury na glinę
– wykończenie prac
– wypał (na biskwit)
– omówienie zasad szkliwienia i dobór szkliw
– szkliwienie przez nanoszenie pędzlem, zanurzania, oraz z użyciem natrysku.

oferta stacjonarna

Warsztat Sgraffitto
(4h – 1 spotkanie)


 >>> Koszt 300 zł >>> grupa 3 osobowa

Każdy uczestnik dostaje przygotowane wcześniej „zdębiałe” naczynia lub płytki ceramiczne na które
nanosi angobę, lub farbę podszkliwną a następnie zapoznaje się z metodami pracy z użyciem różnego
rodzaju rylców. Będziemy się uczyli pracy z użyciem szablonów, wosku i silikonu – co dodatkowo poszerza
zastosowanie metody.

oferta stacjonarna

Warsztat Kserografia i Monotypia
(4h – 1 spotkanie)


 >>> Koszt 300 zł >>> grupa 3 osobowa

Każdy uczestnik dostaje przygotowane wcześniej „zdębiałe” naczynia lub płytki ceramiczne,
wspólnie drukujemy projekty do przeniesienia na glinę, przygotowujemy kserograficzną mieszankę – 
resztę opowiem na warsztatach 😉
Będziemy pracowali z tlenkami (maseczki i rękawiczki), z pigmentami ceramicznymi, angobami i farbami, nauczę Was jak przenosić wzory na ceramikę, urozmaicać powierzchnie barwnymi
kształtami, oraz precyzyjnymi detalami.
 

oferta stacjonarna

Warsztat Linoryt w ceramice
(4h – 1 spotkanie)


 >>> Koszt 300 zł >>> grupa 3 osobowa

Uczestnicy zapoznają się z techniką pracy z dłutami i linoleum.
Poznają zasady projektowania „pieczątek” do zastosowania w pracy z gliną.
Przewiduję przygotowanie kilku naczyń (technika dowolna) np. z płata, oraz przygotowania kilku
pieczątek, które następnie będziemy wykorzystywać na naszych świeżo uformowanych naczyniach.
Prace zostaną wypalone i przygotowane do samodzielnego szkliwienia.
 

oferta stacjonarna

Warsztat Cuerda Seca
(4h – 1 spotkanie)


 >>> Koszt 300 zł >>> grupa 3 osobowa

Wywodząca się z z XIV wieku metoda zdobienia kafli ceramicznych, która była wówczas alternatywą
dla mozaiki, jest idealnym tematem na jednodniowy warsztat.
Uczestnicy otrzymają trzy ceramiczne płytki wypalone na biskwit , będzie też możliwość
przygotowania – wydrukowania na miejscu własnych projektów, lub skorzystania z klasycznych
motywów.
Przeniesiemy wzory na glinę, oraz nauczymy się pracy z separatorem, oraz ze specyficznym sposobem
nakładania szkliwa.

oferta stacjonarna

Warsztat Nerikomi
(4h – 1 spotkanie)


 >>> Koszt 300 zł >>> grupa 3 osobowa

To występująca historycznie w Egipcie i Japonii metoda zdobienia z wykorzystaniem barwionych mas
ceramicznych. Polega w skrócie na tym, że kawałki gliny zabarwione z użyciem tlenków lub
pigmentów zlepia się ze sobą, wałkuje i kroi w taki sposób by powstały kolorowe, symetryczne wzory.

oferta stacjonarna

Warsztat toczenia na kole
(9h – 3 spotkania po 3h)


 >>> Karnet w cenie 570 zł >>> grupa 3 osobowa

Nauczę Cię jak sobie radzić z gliną na kole, podpowiem na co zwrócić uwagę, by zapanować nad
obracającym się materiałem, dowiesz się jak zaplanować i zrealizować swój projekt.
Będziemy wspólnie wytaczać kubki, filiżanki, czajniczki, wazony, czarki, miski, pokrywki i talerze.
Wszystkie prace które wykonasz u mnie na warsztatach zostaną wypalone i wstępnie przygotowane
pod szkliwienie (warsztaty ze szkliwienia).

OFERTA MOBILNA

warsztaty z dojazdem
(12h – 2 dni po 6h)


>>> Karnet w cenie 1500 zł


Przywożę  ze sobą niezbędne materiały, a także sprzęt. Dysponuję dobrze wyposażonym w narzędzia i materiały zapleczem, elektrycznym piecem do wypalania ceramiki, elektrycznym i kopanym kołem garncarskim, kompresorem do szkliwienia. Zapewniając tym samym komfort i jak najlepsze warunki pracy kursantom, którzy pragną rozwijać się i realizować poprzez pracę w glinie w miejscu swojego zamieszkania.

zobacz wolne terminy


Warning: Undefined variable $backgroundcolor in /home/yerba/domains/lasmater.pl/public_html/wp-content/plugins/google-calendar-events/includes/feeds/google.php on line 594

2025 July

pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
1
2
3
4
5
  • Warsztat „mój pierwszy kubek”
6
7
8
9
10
11
12
13
  • Warsztat „mój pierwszy kubek”
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

URABIANIE GLINY

Właściwe przygotowanie masy do formowania na kole garncarskim jest bardzo istotne. Ręczne „przerobienie” gliny pozwala na poruszenie (zdynamizowanie) cząsteczek wewnątrz, uplastycznia masę i usuwa zamknięte wewnątrz powietrze. Dzięki temu na koło trafia materiał o jednolitej konsystencji, który łatwo poddaje się dalszej obróbce.

Formowanie

Każdy garncarz stosuje swoją indywidualną technikę pracy na kole garncarskim, ale wszyscy zgadzają się w jednym – najważniejsze jest centrowanie! Jest to umiejętność wyśrodkowania gliny na obracającym się toczku, baza do dalszej pracy. Dobre centrowanie to w moim odczuciu 70% sukcesu podczas toczenia! Mam swoje sprawdzone metody dzięki którym szybko opanujesz tą umiejętność.

Wypał naczyń

Pierwszy wypał to biskwit, dzięki niemu nadajemy twardość glinianemu czerepowi. Jest to proces nieodwracalny, glina już nie odzyska swojej plastyczności, dzięki czemu kubek nie rozpłynie się po napełnieniu go wodą.
Pod mikroskopem moglibyśmy zauważyć, że cząsteczki złączyły się na stałe i tworzą zwartą ściankę z szerokimi porami – jak pumeks. Tą porowatość wykorzystujemy w ceramice przy kolejnym wypale, gdy na powierzchnię naszych wyrobów nakładamy szkliwo.
Do swoich naczyń używam glin wysokotopliwych, oraz szkliw „kamionkowych” dostosowanych do kontaktu z żywnością. Dzięki temu naczynia są wytrzymałe i bezpieczne.

Zdobienie

Bardzo lubię technikę sgraffito, czyli żłobienie wzorów w surowej glinie. Używam angob, oraz farb podszkliwnych, które następnie wypalam na biskwit a w kolejnym wypale dodaję jedynie warstwę szkliwa transparentnego, które zapewnia naczyniom przyjemne, gładkie wykończenie.
Niektóre naczynia, zwłaszcza te o wymyślnych kształtach wolę wykończyć tylko szkliwem, lub kilkoma szkliwami.
Lubię też wykorzystywać linoryt do odciskania własnych wzorów w celu wykończenia powierzchni.